fredag 1 maj 2009

Flitig som en myra...

Tänk så duktig man är vissa dagar. Idag känner jag mig verkligen duktig och eftersom en stor del av duktigheten skett utomhus känns det at solen tagit på ansiktet med. Vad är det då jag gjort?

Jo, jag började morgonen med att göra en riktig lyxfrukost till sonen. Han fick plättar, lite lyxigt men det kändes snällt.

Sedan packade vi en ryggsäck för att åka ut och lägga årets första spår åt hundarna. Väl ute i skogen var det väl lite mer snö kvar än vad jag väntat, men det gick att lägga ett kort appellspår, ett åt varje hund. Medan spåret låg till sig fick vi en liten promenad i solen och hundarna fick leta rätt på lillhusse som med jämna mellanrum "försvann" in i skogen. Båda hundarna klarade sina spår galant. Gammeltiken hade lite svårt att fokusera när hon inte visste vad hanen gjorde men efter en lite påminnelse om att det var spår vi gick hittade hon alla pinnar och var väldigt "på" och ville bara framåt till slutapporten.
Hanen som inte är någon van spårare klarade även han sin uppgift över förväntan. Han hittade sina spårpinnar och var ordentligt trött efter sitt lilla uppdrag. När vi slog oss ner för medhavt fika kändes det som om det positiva delen av året har börjat. Hemvägen bjöd på ett besök på Media Markt som var sanslöst stort, men inte så billigt som jag trott. Visst fanns det en del lockvaror, men mycket hade också samma priser som i andra butiker. Man får helt enkelt vara en smart konsument när det är dags för shopping. Idag nöjde vi oss med en burk tryckluft...sparsmakat. ;)

Det känns också i mina axlar att utesäsongen är på gång. Däckbyte och biltvätt igår och att jag efter hundarbetet fick för mig att rensa bort allt ogräs under häcken gjorde väl inte saken bättre. Men jag får erkänna att det blev väldans snyggt. Vi har ju hägnat in tomten så att hundarna inte ska smita ut mellan häckens buskar och där har vuxit upp en del gräs och samlats en del gamla löv. Nu är det ett minne blott och det finns betydligt mindre ogräs där och är betydligt mer värk i mina axlar, men det är det nästan värt...
Nu ska jag bara fundera hur man får ogräset att hålla sig borta. Ni som har tips...hör av er. Imorrn ska jag byta däck på andra bilen och på söndag...VILA...om jag inte beslutar mig för att plugga lite, men det känns som om vilan ligger högst upp på listan.

Inga kommentarer: