söndag 26 oktober 2008

Att ta sig i kragen

Rapporten är nästan färdig...ska bara låta den vila några dagar.

1 cm kvar på julklappen.

Varit ute i senhöstsolen och lagt spår till hundarna. Trots rejäl vind och en annan hundrastare som råkat promenera i närheten av vårt spår, så fixade rara voffan spåret samt alla rapporter med glans. Nu var inte spåret så långt 450m skulle jag gissa, men det är svårt med avstånd i skogen. Insåg att landskapet är platt då vi under tiden spåret låg gick en liten promenad ut på ett hygge och såg ändå bort till sjukhuset....från mitt i skogen. Det kan inte direkt kallas utsikt, men vy kanske.

I övrigt borde man kanske tagit sig i kragen, inte den som snart är färdigstickad utan den där som borde uträtta lite tråkiga uppgifter. Men ibland känns det som om man måste tvinga sig ha helg även om man är student. Jag brukar nämligen vara ganska nitisk under veckorna och sätter mig strax efter 8 och börjar plugga. Tar en timmes promenad med hundarna vid 11.30 och äter lunch. Sitter sedan till fram mot 4. Då kanske man kan unna sig att ha lite helg däremellan.

Annars har min trevliga sambo bakat ökensand. Vi har nämligen beslutat att inte köpa fler paket med färdigbakade kex och småkakor. Det är ingen människa som kan efterapa dessa kex i hemmet och det måste väl tyda på att innehållet inte är så naturligt. Dessutom är det vansinnigt dyrt med dessa kexpaket för att man ska ha ngt att knapra på till kaffet. Alltså växte vårt beslut fram och numera bakas det minst en gång i veckan för att ha till kaffet, emellanåt blir det vetebröd och matbröd också men det är inte lika ofta. Tror det här beslutet växte fram när vi började köpa lokalproducerade produkter om det går att få tag i. Ett beslut ledde till ett annat och jag är nu i den sitsen att jag har lite ångest när jag köper viktväktarnas korv som inte görs på vårt lokala slakteri.

Växte...Ja det är ett ord. Ursprunget är verbet växa. Det är nog ett av de ord i svenska språket som jag har det mest komplicerade förhållandet till. Komparationsformerna för växa är: växa, växte, växt...tror jag men jag har noterat att det i min hjärna vill heta: växa, vax, vuxit...säger ofta så när jag använder ordet i dess olika former. I vardagslag har jag noterat att ordet vuxit nästan är utrotat och allt fler säger/skriver växt i både tid och otid. För mig är växt ngt grönt i trädgården eller fönstersmygen men jag kanske är en bakåtsträvare som önskar att jag hade vuxit upp några årtionden tidigare...=) Nä....jag gillar bara inte formen....Fler starka verb i svenska språket det är vad jag vill...
Fast nu ska jag smaka kakorna....för det har jag råd med...ätit nyttig middag idag. Wok med nästan bara grönsaker.
Kom ihåg att ställa om klockan med och det känns lite lyxigt...tiden räckte lite längre idag.

Inga kommentarer: