torsdag 9 april 2009

Matpriser i påsktid del 1

Det är fattigt att vara student, särskilt om man måste äta också. Nu kan man väl ha olika åsikter om det där med att äta. Rent teoretisk skulle jag säkert klara mig rätt länge på vatten och en gnutta bröd, men det blir så tråkigt. Jag är nog mer typen för vin och choklad och kanske är det därför jag "oroar" mig för matpriserna. Men ser man det ur en strikt näringsfysiologisk synvinkel,


maten alltså, så kan man leva gott på kranvatten, knäckebröd, potatis, fläsklägg och en eller annan morot. Inte blir det dyrt heller och roligt och njutningsfullt kan man kanske ha det på andra sätt.



Ser man det ur en mer lysten synvinkel kan man också leva på champagne, choklad, jordgubbar och en eller annan nöt för fibrernas skull.

Men nu är ju jag av naturen en rätt praktisk och matglad person så jag tenderar nog mer att hänfalla till den klassiska devisen "Nytta med nöje", som i mathänseende hamnar någonstans i gourmetträsket. Det innebär att jag vill ha god mat, bli mätt och unna mig något lite extra. Kanske rostbiff med potatisgratäng på riktig grädde, ett GOTT vin och en liten kaka till kaffet (ok, vi tar 2).



Hur hör nu det här ihop med matpriser? Jo, det är ju påsk och det är ju lite festligt, man är ledig och vill äta gott. Vi har planerat det hela noga och fått med nästan alla påskklassiker, lax, kyckling, sill, lamm och vinet.
Men lax utnämnd till vår nya vardagsfisk kan ju kännas lite tråkig en helgdagsafton som denna. Själv är jag inte så förtjust i gravad lax som huvudrätt så till skärtorsdagen skulle det inhandlas varmrökt lax med mandelpotatis. Tjoho, vill ni tjäna pengar och har tid över? Det var en prisklass i paritet med oxfile så nog ska vi njuta. Men det blir nog utan dessert med tanke på priset och dessutom kranvatten till. Vad ska ni andra äta i påsk? Det kanske finns laxrecept mer lämpade för studentkassan därute?
Vad jag ska äta imorrn? Det återkommer jag till.
Hundarna ska också få påskmat, märgben av får!

Alla bilder från http://www.sxc.hu/

Inga kommentarer: