fredag 10 april 2009

Matpriser i påsktid del 2

Åh, vad jag kände mig snäll när hundarna fick fårben. Det är faktiskt första gången jag sett hundarna äta upp allt, dvs kött, märg, ben. Inte en smula fanns kvar efter den lilla extra påskmåltiden. Naturligtvis kunde man varit snål och kokat soppa på benen men skam till sägandes är jag för lat. Betvivlar dessutom att maträtten skulle vara särskilt populär bland husets invånare med två ben.
Ni kanske undrar, varför jag inte nämnt ägg som påskmat och det är så enkelt att jag inte gillar ägg. Har faktiskt ägnat en stor del av mitt matliv till att peta bort allt som kan liknas vid ägg i mat. Omelett ätes icke och jag har som vuxen "lärt" mig äta pannkaka. Inte heller idag kommer det ägg i min påskmeny även om ägg är relativt billig mat. Jag har använt ägg till att baka muffins till eftermiddagskaffet som intogs efter att jag vimsat runt en dryg timme i snösmörja med hunden, men middagen blir äggfri och för att vara lite norrländsk, obillig. Tänkte på att köpa några muffins i butik kostar minst 15 kronor medan man för ca en 10:a kan baka 20 egna. Det är ekonomi för mig.
Vi ska äta fläskfilé och klyftpotatis till middag. En variant där filén helsteks med kryddor och mozzarellaost. Mozarellan är ett fynd från en affär där jag inte brukar handla, men vem kan motstå 1 kg mozarella för 39 kronor? Inte jag iallafall. Kan man göra maträtten billigare? Javisst, odla din egen potatis, riv en billig ost och blanda med creme fraiche, välj kotlettrad istället för filé. Men snälla välj iallafall svenskt, det känns liksom bättre att veta att köttet inte åkt runt hela världen innan det hamnar på tallriken.
Glad påsk om man nu får säga så på långfredag som iallafall i min barndom var LÅÅÅÅNG och tråkig för man fick inte göra något livligt eller leka med kompisar. Det skulle liksom vara lite Jesuslikt lidande, inte för att jag tagit skada, men det skulle vara intressant att se dagens barn ta det så lugnt en hel dag. Men sådana experiment får man nog inte göra.
Imorrn är det påskafton, det är roligare.

Inga kommentarer: