tisdag 16 december 2008

Mösskavalkad och samtalsproffs

Ja den som väntar på ngt gott..etc..Här är senaste mössproduktionen. Med tanke i vilken takt de försvinner så får jag jobba på. Den första är redan på vift. Men nummer två, Åreluvan var en enkel match. Lägg upp maskor som till en halsduk 30-40 cm bred. Sticka resår (1rm, 1 am) i grovt garn och sticka till ca 50 cm längd. Mäta runt huvudet, maska av, kasta ihop och rynka i toppen. KLART! När det gäller mig själv har jag lite mer sofistikerad smak eller ska jag säga som det är? Mamma i familjen är inte nog "grunge" för Åreluvor. Jag vill ha fina eller galan mössor, sonen undrar varför det alltid är långa spröt och tofsar på mina mössor, ja ni förstår säkert, men det här är min. Sträv i Lovikkagarn, med broderade kors, och lååånga öronlappar, men det har behövts idag iallafall. Jag och sambon tog med hundarna ut på en plogad skogsväg för att slippa halka runt på de knottriga gångbanorna runt hemmet. Det är faktiskt så att om jag sett traktornförar´n som skottat vägen i skogen hade jag gett honom medalj. Den vägen var mkt jämnare och finare än någon av de gator eller gångbanor som finns i stan. Hundarna njöt av att slippa gå med utspärrade klor och sprang och lekte av hjärtans lust. Härligt att se och kul när vi plumsade iväg i snön en bit och gömde oss så hundarna fick använda sina sinnen för att hitta rätt på oss. Vind, snö och nästan blå himmel på en och samma promenad. Det är väl egentligen aprilväder mitt i juletider.
Jag fattar faktiskt inte dem som hinner fota när de är ute, antingen har de inga hundar eller så bor de i ödemarken. Jag har fullt sjå med att leka, vara rolig, ha koll och hålla balansen för den delen.
Samtalen då, vad är nu detta. Jo, senaste kursen bygger på att jag ska bli en mästare i samtalsmetodik. Empatisk, bejakande, lyssnande, tålmodig, se bakom det verbala budkskapet. Misstänker att det krävs en del träning för att höra vad det är som sägs bakom orden. Nu säger många; men man säger väl det man vill. Om det vore så enkelt, ofta säger man så mkt mer än det orden visar på. speciellt om självkänslan är låg, verbala förmågan är låg eller...om man är kvinna.
Japp då har jag generaliserat för idag. För övrigt har jag lagat en enkel middag (det brukar sambon göra, hittat en räkning jag glömt (fy på mig!) och kommit till 17:e kapitlet i sista Harry Potterboken. Nu väntar tv-soffan...eller hägrar kanske. Fula fåglar om de inte är del i min samling. Ska infoga bild på den sen...

Inga kommentarer: