söndag 28 december 2008

Julefrid i vår tid






Ja, som ni ser har här inte skrivits så mkt under julen, men jag/ni får trösta er med att jag tagit det lugnt. Njutit det jag kunnat och gjort en del bara för min egen skull. För dem som känner mig är detta nästan otroligt för jag gör mycket i mitt liv för andras skull.
Julen firades traditionsenligt med släkten, traditionellt men som alltid en liten pärs. Det bästa varje år är nästan att få åka hem på kvällen sätta sig och titta på sin egen gran, dricka lite glögg och njuta av julklapparna. Detta år bestod klapparna för min del nästan bara av film och choklad. Vet inte hur man ska tolka det, men njutningsfullt är det iallafall.
Annars har det varit långa hundpromenader, tv-tittande, vänner på fika och middag samt ett planerande av nyårsfirandet som skall ske närmare fjällen med mindre pang-pang för lilleman. Jag förstår verkligen inte detta raketskjutandet. Jodå, jag tycker det är vackert och ser fram emot prakten vid tolvslaget men med tanke på både miljö och våra husdjur tycker jag det räcker där. Ingen har nytta av att det ska "lekas" och skjutas på varje öppen yta en vecka före och efter firandet. Värmeballongerna som kommit som alternativ är också mäktiga om det sänds iväg många samtidigt.
Annars har jag på läsfronten varit oförstående lat, på stickfronten repat upp sonens regiasockar som blev för vida och sladdriga och stickat om dem med nytt mönster (http://www.wermland.nu/Stickning/Toeup.pdf) fantastiskt lättsamt och snyggt blir det. Tack till Kerstin som lagt ut det på nätet.
Beskrivningen på monkeysockarna är färdigöversatt så i bästa fall kan jag påbörja dem i nyår. Det blir förresten spännande att se om det blir lika kallt att komma till ett utkylt "sommarhus" detta år, men temperaturen är mer human så det ska nog gå vägen.
Sammanfattningsvis är julhelgen iallafall avklarad, julmaten intagen och Jonas Gardell är med i stjärnorna på slottet. Vad men kan man begära?
För er som tycker bilderna hänger dåligt samman med texten kan jag säga att vantarna är ett slags "innervantar" att ha i tjocka handskar etc. när kylan biter i. Tröjan är sonens jeanströja, den blev ok, bara lite vid i halsringningen, men då vet jag ju det till nästa gång.

Inga kommentarer: